utorok 10. augusta 2021

RECENZIA: Lucy Foleyová - Zoznam hostí

Žáner: krimi, triler
Vydavateľstvo: Tatran
Počet strán: 256
Originálny názov: The Guest List

„Všetci majú tajomstvo. Všetky majú motív. Jeden hosť neodíde z tejto svadby živý." Strhujúci a zamotaný triler štruktúrou evokuje štýl klasickej detektívky Agathy Christie. Na írsky ostrov neďaleko pobrežia prichádzajú hostia na neobyčajnú svadobnú hostinu. Príťažlivý ženích je vychádzajúca televízna hviezda, nevesta zase inteligentná a ambiciózna vydavateľka časopisov. Starí priatelia sa po čase stretnú a na povrch vyplávajú skryté tajomstvá. Sotva rozkrojili svadobnú tortu, jedného z hostí nájdu mŕtveho. A keď búrka znásobí svoju zúrivosť, všetci zostanú uväznení na ostrove. Jeden z nich je mŕtvy. Otázkou je, kto z nich je vrah.

Za poskytnutie výtlačku ďakujem vydavateľstvu Tatran

Zoznam hostí púta svojou originálnou anotáciou, ktorá sľubuje zamotaný triler odohrávajúci sa na takmer opustenom ostrove. Svadba odohrávajúca sa na starom zámku a atmosféru dotvára typické počasie Írska - dažde, vietor a mraky.
Svadba to je netradičná a to naozaj so všetkým. Vrátane vraždy. Znie to super, však?

Veľkým plusom tejto knihy je autorkin štýl písania. Lucy Foleyová už od začiatku udržuje čitateľa v napätí a do každej kapitolky vsúva malé náznaky hrôzy či chaosu, ktorý bude súčasťou celej svadobnej oslavy. Čitateľ, rovnako ako ani postavy, netuší čo sa deje a dozvedá sa to spolu s nimi. Zaujímavým prvkom bolo udržovanie čitateľa v neznalosti. Až do záveru vlastne môžeme iba tipovať, kto je obeťou, pretože narovinu sa to nedozvieme ani z jedného pohľadu jednotlivých postáv.
Príbeh je teda zložený z pohľadov rôznych hostí svadby. Jednotlivé pohľady sa zameriavajú vždy na niečo iné a tak často prostredníctvom nich získavame aj rôzne zákulisné informácie. Rozprávači vystupujú sympaticky a vždy do diania zakomponujú aj ich životný príbeh, vďaka ktorému ich spoznávame bližšie a nie sú to len nejakí tí hostia. Neskôr sa isté veci ukážu aj ako dôležité a poskytnú vám priestor na vytvorenie vlastných záverov. Jediný krok vedľa podľa môjho názoru boli postavy ženíchových družbov. Tí boli naozaj neznesiteľní a nepôsobili ani reálne. Prerastené deti ale povedala by som, že až prehnane.
Samozrejme sa postupom času vynárajú aj staré tajomstvá, ktoré nikdy nemali výjsť na povrch a vtedy už sa v deji začína stupňovať napätie a jednotlivé dieliky do seba začínajú zapadať. Gradácia bola skvelo zvládnutá a aj vďaka nej sa v príbehu vytvorila mrazivá atmosféra.
Príbeh obsahuje kopu zvratov a nečakaných udalostí. Bolo pútavé sledovať skladanie jednotlivých aspektov deja a v závere to prinieslo aj nemalé prekvapenia.

Zoznam hostí nie je objemnou knižkou a tak ju prečítate kľudne aj za niekoľko hodín. Obsahuje ale rýchlo plynúci dej s mnohými tajomstvami, záhadami a nečakaným záverom.